Biztonsági, kényelmi berendezések és egyéb rövidítések

A teljesség igénye nélkül, csak a GKI-val kapcsolatos berendezések

 

E85 - üzemanyag-etanol keverék

Az E85-ben az E után álló szám nem az oktánszámot, hanem az üzemanyagba kevert etanol mennyiségét jelöli. Jelen esetben tehát 85 térfogatszázalék bioetanol és 15 térfogatszázalék benzin keverékéről van szó.

 

AC (Air-Conditioning) - klímaberendezés

Légkondicionáló-berendezés.

 

ABS (Anti-Lock Braking System) - blokkolásgátló

Egy olyan aktív biztonsági eszköz, amely megvédi, illetve megakadályozza az autó megcsúszását erőteljes fékezés esetén, továbbá segít a fékezendő gépjármű egyenesen tartásában; lényege, hogy speciális, a kerekekre szerelt érzékelőkön keresztül érzékeli a kerekek blokkolását, és ekkor a másodperc töredékére kiiktatja a fékezést; a bal és jobb oldali kerekek eltérő minőségű útfelületen (pl. aszfalt-murvás útpadka) történő fékezésekor csökkenti a megpördülés esélyét.

 

ACC (Adaptive Cruise Control) - alkalmazkodó sebességtartó automatika

Az utoléréses baleset esélyét csökkenti követésitávolság-szabályzó tembomat berendezéssel (ADR vagy ART néven is ismert).

 

ADAS (Advanced Driving Assist System) – fejlett, vezetést segítő rendszer

Része az ACC (Adaptive Cruise Control) az adaptív sebességtartó automatika, az LKAS (Line Keeping Assist System) a sávtartó asszisztens, a CMBS (Collision Mitigation Brake System) az ütközés erejét fékezéssel csökkentő rendszer.

 

AdBlue - a karbamid 32,5%-os vízes oldatának kereskedelmi elnevezése

Az SCR (szelektív katalitikus redukció) rendszerrel ellátott haszongépjárművek és autóbuszok károsanyag kibocsátásának, elsősorban a nitrogén-oxidok mennyiségének csökkentésére; lényege, hogy a kipufogógáz károsanyag-tartalmát még a környezetbejutás előtt redukálják, azaz a levegőbe már csak két, önmagukban ártalmatlan anyagot engednek: nitrogént és közönséges vízgőzt - ezzel a külső utánkezelési eljárás használatával EURO5 környezetvédelmi normákat lehet teljísíteni.

 

ASR (Anti Schlupf Regelung) - kipörgésgátló

 

BAS (Brake Assist) - vészfék-asszisztens

Kisérletek bebizonyították, hogy vészhelyzetben a járművezető nagy része nem képes maximális fékerővel lassítani a járművét, ezen segít a BAS: a pedálbenyomási sebességből következtet a vészfékezés igényére és maximális fékerőt biztosít, lerövidíti a fékfelfutási időt.

 

EBD (Electronic Brakeforce Distribution) - elektronikus fékerő-elosztó

 

ESP (Electronic Stability Program) - elektronikus menetstabilizálás

A jármű középpontjában egy pördülésérzékelőt helyeznek el, ha a jármű megcsúszik kanyarban vagy pördülésbe (farolásba) kezdene, akkor gázelvétellel és/vagy egy vagy több kerék fékezésével stabilizálja a továbbhaladást (természetesen megtalálható mellette az ABS és ASR berendezés is). Bosch cég ESP elnevezése terjedt el leginkább (az első 1995 Mercedes-Benz S-osztályban került bemutatásra), de más gyártok más elnevezéseket is szoktak használni (DSC, VSC, ESC, VDC, DSTC stb.)

 

DSP - dinamikus stabilítási program

Túlkormányzottség esetén a jármű hátulja tör ki, ezért a kanyarív közepe felé igyekszik. A kanyar külső ívén haladó első kerékre ható fékerő ellensúlyozza a túlkormányzottságot, járműszerelvény esetén a pótkocsi is fékezésre kerül, ami szintén visszafogja a szerelvényt.

 

GPS (Global Positioning System) -műholdas helymeghatározó rendszer

 

HUD (Head-Up Display) - szélvédőre vetített kijelző

 

LKAS - a sávtartó asszisztens

 

PDC (Park Distance Contro) -tolatóradar (parkolóradar)

 

ROP (Roll Over Prevention) - borulás megelőzési program, borulásvédelem

Csökkenti a borulás veszélyét magas súrlódási együttható esetén száraz úton.

A resndszernek két funkciója van:

ROP 1:

Útkanyarulatban a jármű sebessége, kormányzottsági jellege (kormányzási szög), keresztirányú gyorsulás, dőlési ráta (a jármű elfordulási sebessége a függőleges tengely körül), tömege alapján kiszámítja a még veszélytelen keresztirányú gyorsulás értékét és szükség szerint a motor forgatónyomatékának csökkentésével vagy/és a megfelelő kerék vagy kerekek fékezésével csökkenti a sebességet.

ROP 2:

A kanyar belső ívén haladó kerekek fordulatszámának figyelésével ellenőrzi a rendszer, hogy a kerék elemelkedik-e a talajtól. Az eredmény az ESP vezérlőmoduljába kerül (pótkocsi esetén az EBS vezérlőmoduljába). A jármű sebességének csökkentésével a rendszer megakadályozza a borulást.

 

TROP - Pótkocsi Stabilítási Program

A rendszer RSP és RSS néven kerül forgalomba, a pótkocsi EBS rendszerébe van integrálta, a vonójármű rendszerétől föggetlenül működik, működése megegyezik a vonójármű ROP berendezésének működésével.